STOWARZYSZENIA KLUB GENERAŁÓW PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Stowarzyszenie Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „Klubem”, jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem skupiającym generałów brygadierów i nadbrygadierów Państwowej Straży Pożarnej pozostających w stanie spoczynku lub pełniących służbę czynną.
§ 2
1. Klub działa na podstawie ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 210) oraz niniejszego statutu.
2. Klub posiada osobowość prawną.
§ 3
1. Klub swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dla właściwej realizacji swych celów Klub może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Siedzibą Klubu jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
Klub jest powołany w celach niezarobkowych, a swoje cele realizuje poprzez pracę społeczną swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
§ 5
1. Klub może współpracować i być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji
o zbieżnym celu działania.
2. Klub może zawierać porozumienia o współdziałaniu z organizacjami realizującymi podobne cele.
§ 6
Klub posługuje się własną pieczęcią z napisem: Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej i może używać tłumaczeń nazwy w językach obcych.
§ 7
1. Klub może posiadać własny znak graficzny, statuetkę, legitymację i odznakę członkowską.
2. Członek zwyczajny otrzymuje złoty sygnet z wizerunkiem orła w koronie, stylizowanymi, symbolicznymi elementami służby strażackiej, wygrawerowanym stopniem, imieniem
i nazwiskiem oraz datą otrzymania nominacji generalskiej.
3. Członek honorowy otrzymuje złoty sygnet z wizerunkiem orła w koronie, stylizowanymi, symbolicznymi elementami służby strażackiej, wygrawerowanym imieniem i nazwiskiem, kolejnym numerem oraz datą przyjęcia w poczet członków honorowych.
4. Odznakę członkowską otrzymuje członek zwyczajny, honorowy i wspierający.
Rozdział II
CELE I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 8
1. Główne cele Klubu:
1) działanie na rzecz kultywowania i popularyzowania tradycji historycznych polskiego pożarnictwa,
2) działanie w zakresie popularyzowania dobrych praktyk oraz wiedzy i doświadczeń na rzecz ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i innych form ochrony ludności,
3) wspieranie działań środowisk pożarniczych na rzecz zapewnienia wysokiego prestiżu służby pożarniczej oraz inspirowanie środowiska pożarniczego do należytej troski
o honor, godność i autorytet strażaka,
4) prowadzenie działań na rzecz integrowania środowiska pożarniczego,
5) podejmowanie przedsięwzięć pomocowych na rzecz członków Klubu oraz ich rodzin znajdujących się w trudnych sytuacjach losowych lub zdrowotnych,
2. Sposoby realizacji celów Klubu:
1) organizowanie w różnej formie programowych spotkań Klubu,
2) inspirowanie organizowania i obejmowanie patronatami konferencji i sesji popularno-naukowych, działalności publicystycznej i wydawniczej, konkursów i turniejów
z zakresu ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i innych form ochrony ludności oraz patriotycznych tradycji i historii polskiego pożarnictwa,
3) propagowanie i wymiana wiedzy oraz doświadczeń z zakresu ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i innych form ochrony ludności w środowisku pożarniczym oraz organizowanie w tym zakresie spotkań z przedstawicielami środowisk opiniotwórczych, naukowych, organizacji rządowych, samorządowych i pozarządowych, a także uczestniczenie w różnych formach spotkań organizowanych przez te środowiska,
4) współpraca z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej, Związkiem Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej i Ochotniczych Straży Pożarnych oraz administracji rządowej i samorządowej na rzecz rozwoju ratownictwa
i ochrony ludności oraz realizacji celów Klubu,
5) pogłębianie więzi koleżeńskich oraz służenie radą i pomocą członkom Klubu, poprzez:
a) organizowanie towarzyskich spotkań z rodzinami,
b) wspólne uczestnictwo w imprezach kulturalnych, rozrywkowych i turystycznych,
c) inspirowanie niesienia pomocy organizacyjnej i materialnej w indywidualnych przypadkach,
d) niesienie pomocy rodzinom zmarłych członków Klubu w rozwiązywaniu problemów życiowych,
6) wspólne uczestniczenie lub delegowanie członków Klubu na uroczystości organizowane przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
7) nadawanie Honorowych Dyplomów Zasługi organizacjom i osobom zasłużonym dla ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.
Rozdział III
CZŁONKOWIE KLUBU – ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9
Klub zrzesza, swoich członków, którzy dzielą się na członków zwyczajnych, wspierających
i honorowych.
§ 10
1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być:
1) generałowie brygadierzy oraz nadbrygadierzy Państwowej Straży Pożarnej w stanie spoczynku,
2) generałowie brygadierzy oraz nadbrygadierzy Państwowej Straży Pożarnej w służbie czynnej,
2. Członkowie zwyczajni przyjmowani są do Klubu na podstawie pisemnej deklaracji, przy poparciu w głosowaniu tajnym bezwzględnej większości członków zwyczajnych.
3. Członek zwyczajny ma prawo:
1) wybierać i być wybieranym do władz Klubu,
2) zgłaszania wniosków dotyczących celów i funkcjonowania Klubu,
3) uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach organizowanych przez Klub,
4) z upoważnienia zarządu Klubu reprezentować Klub w różnych przedsięwzięciach organizowanych przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, a także odpowiednie władze administracji rządowej
i samorządowej oraz organizacje społeczne.
5) korzystać z pomieszczeń zarządu Klubu.
4. Członek zwyczajny ma obowiązek:
1) uczestniczyć w działalności Klubu oraz realizacji jego celów,
2) przestrzegania postanowień niniejszego statutu i uchwał władz Klubu,
3) dbania o dobre imię Klubu, tworzenia przyjacielskiej atmosfery oraz wzajemnego szacunku i zaufania,
4) opłacać regularnie składki członkowskie.
§ 11
1. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, które popierają cele
i działalność Klubu oraz deklarujące wnoszenie na działalność Klubu corocznej składki
w wysokości ustalonej przez zarząd Klubu.
2. Członkowie wspierający przyjmowani są do Klubu na podstawie pisemnej deklaracji,
w drodze uchwały zarządu Klubu, przy poparciu bezwzględnej większości członków zwyczajnych.
3. Członkowie wspierający mają prawa członka zwyczajnego, za wyjątkiem czynnego
i biernego prawa wyborczego.
4. Członek wspierający, po wniesieniu składki, o której mowa w ust. 1 otrzymuje na okres jednego roku dyplom członka wspierającego.
§ 12
1. Członkiem honorowym Klubu może być osoba fizyczna, wybitnie zasłużona dla realizacji jego celów w kraju, jak i za granicą, która wyraziła pisemną zgodę członkostwa.
2. Członkowie honorowi przyjmowani są do Klubu w drodze uchwały walnego zebrania członków Klubu na wniosek zarządu Klubu, przy poparciu bezwzględnej większości członków zwyczajnych.
3. Członek honorowy Klubu ma prawo uczestniczyć z głosem doradczym w działalności Klubu.
4. Członek honorowy Klubu jest zwolniony z opłacania składek członkowskich.
§ 13
Prawo zgłaszania kandydatów na członka wspierającego i honorowego posiada każdy członek zwyczajny Klubu.
§ 14
1. Członkostwo zwyczajne ustaje w następstwie:
1) dobrowolnego wystąpienia członka zwyczajnego Klubu, zgłoszonego na piśmie zarządowi Klubu,
2) zalegania z opłatą składek członkowskich za okres jednego roku,
3) w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych,
4) śmierci członka zwyczajnego Klubu.
2. Utrata członkostwa z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt 1), pkt 2) i pkt 3) następuje
w drodze uchwały zarządu Klubu.
§ 15
Członkostwo wspierające ustaje w następstwie:
1) dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie do zarządu Klubu,
2) uchwały zarządu Klubu o skreśleniu z listy członków z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres jednego roku, a także w następstwie działań nie licujących z godnością członka Klubu.
§ 16
Członkostwo honorowe ustaje w następstwie:
1) dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie do zarządu Klubu ,
2) na podstawie uchwały walnego zebrania członków Klubu, podjętej na wniosek zarządu Klubu.
§ 17
1. Od uchwały zarządu Klubu w sprawie pozbawienia członkostwa, przysługuje odwołanie do walnego zebrania członków Klubu w terminie 14 dni od daty doręczenia tej uchwały.
2. Odwołanie, o którym mowa w ust. 1 jest rozpatrywane na najbliższym walnym zebraniu członków Klubu. Uchwała walnego zebrania członków Klubu jest ostateczna.
§18
1. Członkowie Klubu mogą zwykłą większością głosów wykluczyć członka Klubu
w następstwie działań nie licujących z godnością członka Klubu.
2. Uchwałę o wykluczeniu członka Klubu podejmuje, na wniosek zarządu Klubu – walne zebranie członków Klubu – w głosowaniu tajnym.
3. Uchwała o wykluczeniu członka jest ważna pod warunkiem, że w walnym zebraniu członków Klubu brała udział co najmniej połowa członków zwyczajnych Klubu i została podjęta bezwzględną większością głosów.
4. Uchwała walnego zebrania członków Klubu jest ostateczna.
5. Osoba wykluczona z Klubu zobowiązana jest rozliczyć się i zwrócić dokumenty oraz rzeczy będące własnością, czy też należące do Klubu.
Rozdział IV
WŁADZE KLUBU
§19
1. Władzami Klubu są:
1) walne zebranie członków Klubu;
2) zarząd Klubu.
3) komisja rewizyjna.
2. Kadencja władz Klubu trwa 4 lata.
§ 20
1. Najwyższą władzą Klubu jest walne zebranie członków Klubu, które może być zwoływane jako zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne walne zebranie członków Klubu jest zwoływane przez zarząd Klubu, co najmniej raz na rok.
3. Nadzwyczajne zebranie członków Klubu może być zwołane na podstawie:
1) uchwały zarządu Klubu,
2) żądania komisji rewizyjnej
3) na pisemny wniosek złożony do zarządu Klubu przez co najmniej 1/3 członków Klubu.
4. O terminie, miejscu i porządku obrad zwyczajnego walnego zebrania członków Klubu, zarząd Klubu powiadamia nie później niż na miesiąc przed terminem rozpoczęcia zebrania.
5. W przypadkach określonych w ust. 3 zarząd Klubu zwołuje nadzwyczajne walne zebranie członków Klubu w terminie jednego miesiąca od daty podjęcia uchwały, otrzymania żądania lub wniosku.
§ 21
1. Walne zebranie członków Klubu jest zdolne do podejmowania ważnych uchwał przy obecności co najmniej połowy liczby członków w pierwszym terminie.
2. Z powodu braku kworum, zwołane niezwłocznie w drugim terminie zebranie zdolne jest do podejmowania większością głosów wszelkich uchwał, bez względu na ilość obecnych.
3. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów obecnych na walnym zebraniu członków Klubu.
§ 22
Do kompetencji walnego zebrania członków Klubu należy:
1) uchwalanie statutu Klubu oraz zmian jego postanowień,
2) uchwalanie głównych kierunków działalności Klubu oraz dokonywanie oceny ich realizacji,
3) uchwalanie regulaminu prac zarządu Klubu i komisji rewizyjnej oraz ich zmian,
4) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu Klubu i komisji rewizyjnej,
5) udzielanie zarządowi Klubu absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
6) dokonywanie wyborów i odwoływanie członków zarządu Klubu i komisji rewizyjnej,
7) rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządu Klubu w sprawach członkowskich,
8) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu,
9) ustalenie, w drodze uchwały, wzorów przedmiotów, o których mowa w § 7 pkt 1- 3 oraz wzoru dyplomu honorowego, o którym mowa w § 8 ust.2 pkt 7.
10) nadawanie, w drodze uchwały, dyplomu honorowego o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 7, na wniosek zarządu Klubu,
11) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.
§ 23
1. Zarząd Klubu kieruje działalnością Klubu.
2. Zarząd Klubu składa się z sześciu członków Klubu wybranych prze walne zebranie członków Klubu.
3. Na pierwszym posiedzeniu zarząd Klubu wybiera ze swego grona Prezesa – Dziekana, Wiceprezesa – Wicedziekana, Sekretarza – Kanclerza i skarbnika, powierzając im określone zadania.
4. W przypadku ustąpienia lub ustania członkostwa w Klubie którejś z osób ze składu zarządu Klubu, dokonuje się wyborów uzupełniających na najbliższym walnym zebraniu członków Klubu.
§ 24
1. Do kompetencji zarządu Klubu należy:
1) zabezpieczenie pełnej i terminowej realizacji uchwał podjętych przez walne zebranie członków Klubu oraz postanowień niniejszego statutu,
2) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
3) współpraca z pokrewnymi stowarzyszeniami w kraju i za granicą,
4) powoływanie zespołów do wykonywania ściśle określonych zadań oraz zapraszanie ekspertów/doradców do współpracy w ramach tych zespołów,
5) zarządzanie majątkiem Klubu oraz zawieranie porozumień i umów w imieniu Klubu,
6) zwoływanie walnych zebrań członków Klubu i składanie na nich sprawozdań
z działalności zarządu Klubu,
7) rozpatrywanie wniosków o przyjęcie do Klubu członków zwyczajnych,
8) rozpatrywanie wniosków o przyjęcie do Klubu członków wspierających,
9) zapraszanie lub wyrażanie zgody na udział sympatyków Klubu w jego pracach,
10) nadawanie odznak honorowych i dyplomów oraz występowanie o przyznanie odznaczeń i wyróżnień resortowych i państwowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
11) prowadzenie ewidencji członków, przyjmowanie i skreślanie ich z ewidencji,
12) uchwalanie wysokości składek członkowskich i zasad ich zbierania,
13) skreślony
14) podejmowanie innych czynności w imieniu Klubu w zakresie dotyczącym realizacji jego celów.
2. Do reprezentowania Klubu oraz składania oświadczeń woli w imieniu Klubu, w tym
w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu.
§25
1. Zarząd Klubu wykonuje społecznie zadania określone w statucie Klubu.
2. Posiedzenia zarządu Klubu zwołuje Prezes – Dziekan w miarę potrzeb i są one protokołowane,
3. Uchwały zarządu Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków, a przy ustalaniu wysokości składek członkowskich – większością 2/3 głosów.
4. W okresie między posiedzeniami Prezes – Dziekan koordynuje pracę pozostałych członków zarządu Klubu.
5. W sprawach wymagających niezwłocznych decyzji w drodze głosowania członków Klubu dopuszcza się przeprowadzenie głosowania z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie pisemnym (poczta zwykła, elektroniczna, platforma internetowa itp.). Podjęta decyzja jest ważna, gdy wszyscy członkowie zarządu Klubu zostali powiadomieni przed głosowaniem o jego formie oraz sprawie będącej przedmiotem głosowania.
§26
1. Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym Klubu i składa się z 4 członków zwyczajnych wybranych przez walne zebranie członków Klubu.
2. Komisja rewizyjna, na pierwszym posiedzeniu, wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
3. W przypadku ustąpienia lub ustania członkostwa któregoś z członków komisji rewizyjnej, dokonuje się wyborów uzupełniających na najbliższym walnym zebraniu członków Klubu.
4. Członkami komisji rewizyjnej nie mogą być osoby wchodzące w skład innych władz Klubu.
5. Komisja rewizyjna jest odpowiedzialna za swoją działalność przed walnym zebraniem członków Klubu.
§27
1. Do kompetencji komisji rewizyjnej należy:
1) przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Klubu,
ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem celowości, gospodarności i rzetelności oraz przedstawianie wyników tych kontroli na posiedzeniach zarządu Klubu,
2) rozpatrywanie sprawozdań zarządu Klubu z całokształtu działalności Stowarzyszenia raz do roku,
3) składanie sprawozdań z działalności komisji rewizyjnej na walnym zebraniu członków Klubu,
4) przedkładanie walnemu zebraniu członków Klubu wniosku o udzielenie absolutorium zarządowi Klubu,
2. Przewodniczący lub upoważniony przez niego członek komisji rewizyjnej ma prawo brać udział w pracach zarządu Klubu z głosem doradczym.
3. Komisja rewizyjna ma prawo żądać zwołania zarządu Klubu z podanym przez nią porządkiem zebrania.
4. Zebranie zarządu Klubu zwołane na żądanie komisji rewizyjnej powinno się odbyć
w terminie 14 dni od daty doręczenia wniosku na piśmie.
5. Do ważności uchwał komisji rewizyjnej wymagana jest zwykła większość głosów.
Rozdział V
MAJĄTEK I FINANSE KLUBU
§ 28
1. Klub rozporządza majątkiem i funduszem utworzonym:
1) ze składek członkowskich,
2) z dotacji i darowizn, spadków i zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej,
3) z działalności gospodarczej.
2. Fundusze utworzone ze źródeł, o których mowa w ust. 1 służyć mogą wyłącznie realizacji celów statutowych bez prawa podziału pomiędzy członków Klubu.
3. Klub prowadzi gospodarkę finansową oraz sporządza sprawozdania finansowe zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE KLUBU
§29
Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje walne zebranie członków Klubu większością dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy członków Klubu uprawnionych do głosowania.
§30
Uchwałę o rozwiązaniu Klubu podejmuje walne zebranie członków Klubu większością dwóch trzecich ogólnej liczby członków Klubu uprawnionych do głosowania.
§31
W przypadku rozwiązania Klubu, uchwałę o sposobie likwidacji i przeznaczeniu majątku Klubu podejmuje walne zebranie członków Klubu.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§32
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 210).
Statut uchwalony Uchwałą Nr 2/2018 zebrania założycielskiego z dnia 04 kwietnia 2018 r. w sprawie przyjęcia statutu stowarzyszenia Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej, zmieniony:
– uchwałą Nr 5/2018 zebrania założycielskiego z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie przyjęcia zmiany do statutu stowarzyszenia Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej,
– uchwałą Nr 2/2/2019 walnego zebrania członków Klubu Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 maja 2019 r. w sprawie przyjęcia zmian w statucie stowarzyszenia Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej,
– uchwałą Nr 4/2020 walnego zebrania członków Klubu Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 06 października 2020 r.
STATUT
STOWARZYSZENIA KLUB GENERAŁÓW PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Stowarzyszenie Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „Klubem”, jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem skupiającym generałów brygadierów i nadbrygadierów Państwowej Straży Pożarnej pozostających w stanie spoczynku lub pełniących służbę czynną.
§ 2
1. Klub działa na podstawie ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 210) oraz niniejszego statutu.
2. Klub posiada osobowość prawną.
§ 3
1. Klub swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dla właściwej realizacji swych celów Klub może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Siedzibą Klubu jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
Klub jest powołany w celach niezarobkowych, a swoje cele realizuje poprzez pracę społeczną swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
§ 5
1. Klub może współpracować i być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji
o zbieżnym celu działania.
2. Klub może zawierać porozumienia o współdziałaniu z organizacjami realizującymi podobne cele.
§ 6
Klub posługuje się własną pieczęcią z napisem: Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej i może używać tłumaczeń nazwy w językach obcych.
§ 7
1. Klub może posiadać własny znak graficzny, statuetkę, legitymację i odznakę członkowską.
2. Członek zwyczajny otrzymuje złoty sygnet z wizerunkiem orła w koronie, stylizowanymi, symbolicznymi elementami służby strażackiej, wygrawerowanym stopniem, imieniem
i nazwiskiem oraz datą otrzymania nominacji generalskiej.
3. Członek honorowy otrzymuje złoty sygnet z wizerunkiem orła w koronie, stylizowanymi, symbolicznymi elementami służby strażackiej, wygrawerowanym imieniem i nazwiskiem, kolejnym numerem oraz datą przyjęcia w poczet członków honorowych.
4. Odznakę członkowską otrzymuje członek zwyczajny, honorowy i wspierający.
Rozdział II
CELE I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 8
1. Główne cele Klubu:
1) działanie na rzecz kultywowania i popularyzowania tradycji historycznych polskiego pożarnictwa,
2) działanie w zakresie popularyzowania dobrych praktyk oraz wiedzy i doświadczeń na rzecz ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i innych form ochrony ludności,
3) wspieranie działań środowisk pożarniczych na rzecz zapewnienia wysokiego prestiżu służby pożarniczej oraz inspirowanie środowiska pożarniczego do należytej troski
o honor, godność i autorytet strażaka,
4) prowadzenie działań na rzecz integrowania środowiska pożarniczego,
5) podejmowanie przedsięwzięć pomocowych na rzecz członków Klubu oraz ich rodzin znajdujących się w trudnych sytuacjach losowych lub zdrowotnych,
2. Sposoby realizacji celów Klubu:
1) organizowanie w różnej formie programowych spotkań Klubu,
2) inspirowanie organizowania i obejmowanie patronatami konferencji i sesji popularno-naukowych, działalności publicystycznej i wydawniczej, konkursów i turniejów
z zakresu ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i innych form ochrony ludności oraz patriotycznych tradycji i historii polskiego pożarnictwa,
3) propagowanie i wymiana wiedzy oraz doświadczeń z zakresu ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i innych form ochrony ludności w środowisku pożarniczym oraz organizowanie w tym zakresie spotkań z przedstawicielami środowisk opiniotwórczych, naukowych, organizacji rządowych, samorządowych i pozarządowych, a także uczestniczenie w różnych formach spotkań organizowanych przez te środowiska,
4) współpraca z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej, Związkiem Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej i Ochotniczych Straży Pożarnych oraz administracji rządowej i samorządowej na rzecz rozwoju ratownictwa
i ochrony ludności oraz realizacji celów Klubu,
5) pogłębianie więzi koleżeńskich oraz służenie radą i pomocą członkom Klubu, poprzez:
a) organizowanie towarzyskich spotkań z rodzinami,
b) wspólne uczestnictwo w imprezach kulturalnych, rozrywkowych i turystycznych,
c) inspirowanie niesienia pomocy organizacyjnej i materialnej w indywidualnych przypadkach,
d) niesienie pomocy rodzinom zmarłych członków Klubu w rozwiązywaniu problemów życiowych,
6) wspólne uczestniczenie lub delegowanie członków Klubu na uroczystości organizowane przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
7) nadawanie Honorowych Dyplomów Zasługi organizacjom i osobom zasłużonym dla ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.
Rozdział III
CZŁONKOWIE KLUBU – ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9
Klub zrzesza, swoich członków, którzy dzielą się na członków zwyczajnych, wspierających
i honorowych.
§ 10
1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być:
1) generałowie brygadierzy oraz nadbrygadierzy Państwowej Straży Pożarnej w stanie spoczynku,
2) generałowie brygadierzy oraz nadbrygadierzy Państwowej Straży Pożarnej w służbie czynnej,
2. Członkowie zwyczajni przyjmowani są do Klubu na podstawie pisemnej deklaracji, przy poparciu w głosowaniu tajnym bezwzględnej większości członków zwyczajnych.
3. Członek zwyczajny ma prawo:
1) wybierać i być wybieranym do władz Klubu,
2) zgłaszania wniosków dotyczących celów i funkcjonowania Klubu,
3) uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach organizowanych przez Klub,
4) z upoważnienia zarządu Klubu reprezentować Klub w różnych przedsięwzięciach organizowanych przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, a także odpowiednie władze administracji rządowej
i samorządowej oraz organizacje społeczne.
5) korzystać z pomieszczeń zarządu Klubu.
4. Członek zwyczajny ma obowiązek:
1) uczestniczyć w działalności Klubu oraz realizacji jego celów,
2) przestrzegania postanowień niniejszego statutu i uchwał władz Klubu,
3) dbania o dobre imię Klubu, tworzenia przyjacielskiej atmosfery oraz wzajemnego szacunku i zaufania,
4) opłacać regularnie składki członkowskie.
§ 11
1. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, które popierają cele
i działalność Klubu oraz deklarujące wnoszenie na działalność Klubu corocznej składki
w wysokości ustalonej przez zarząd Klubu.
2. Członkowie wspierający przyjmowani są do Klubu na podstawie pisemnej deklaracji,
w drodze uchwały zarządu Klubu, przy poparciu bezwzględnej większości członków zwyczajnych.
3. Członkowie wspierający mają prawa członka zwyczajnego, za wyjątkiem czynnego
i biernego prawa wyborczego.
4. Członek wspierający, po wniesieniu składki, o której mowa w ust. 1 otrzymuje na okres jednego roku dyplom członka wspierającego.
§ 12
1. Członkiem honorowym Klubu może być osoba fizyczna, wybitnie zasłużona dla realizacji jego celów w kraju, jak i za granicą, która wyraziła pisemną zgodę członkostwa.
2. Członkowie honorowi przyjmowani są do Klubu w drodze uchwały walnego zebrania członków Klubu na wniosek zarządu Klubu, przy poparciu bezwzględnej większości członków zwyczajnych.
3. Członek honorowy Klubu ma prawo uczestniczyć z głosem doradczym w działalności Klubu.
4. Członek honorowy Klubu jest zwolniony z opłacania składek członkowskich.
§ 13
Prawo zgłaszania kandydatów na członka wspierającego i honorowego posiada każdy członek zwyczajny Klubu.
§ 14
1. Członkostwo zwyczajne ustaje w następstwie:
1) dobrowolnego wystąpienia członka zwyczajnego Klubu, zgłoszonego na piśmie zarządowi Klubu,
2) zalegania z opłatą składek członkowskich za okres jednego roku,
3) w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych,
4) śmierci członka zwyczajnego Klubu.
2. Utrata członkostwa z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt 1), pkt 2) i pkt 3) następuje
w drodze uchwały zarządu Klubu.
§ 15
Członkostwo wspierające ustaje w następstwie:
1) dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie do zarządu Klubu,
2) uchwały zarządu Klubu o skreśleniu z listy członków z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres jednego roku, a także w następstwie działań nie licujących z godnością członka Klubu.
§ 16
Członkostwo honorowe ustaje w następstwie:
1) dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie do zarządu Klubu ,
2) na podstawie uchwały walnego zebrania członków Klubu, podjętej na wniosek zarządu Klubu.
§ 17
1. Od uchwały zarządu Klubu w sprawie pozbawienia członkostwa, przysługuje odwołanie do walnego zebrania członków Klubu w terminie 14 dni od daty doręczenia tej uchwały.
2. Odwołanie, o którym mowa w ust. 1 jest rozpatrywane na najbliższym walnym zebraniu członków Klubu. Uchwała walnego zebrania członków Klubu jest ostateczna.
§18
1. Członkowie Klubu mogą zwykłą większością głosów wykluczyć członka Klubu
w następstwie działań nie licujących z godnością członka Klubu.
2. Uchwałę o wykluczeniu członka Klubu podejmuje, na wniosek zarządu Klubu – walne zebranie członków Klubu – w głosowaniu tajnym.
3. Uchwała o wykluczeniu członka jest ważna pod warunkiem, że w walnym zebraniu członków Klubu brała udział co najmniej połowa członków zwyczajnych Klubu i została podjęta bezwzględną większością głosów.
4. Uchwała walnego zebrania członków Klubu jest ostateczna.
5. Osoba wykluczona z Klubu zobowiązana jest rozliczyć się i zwrócić dokumenty oraz rzeczy będące własnością, czy też należące do Klubu.
Rozdział IV
WŁADZE KLUBU
§19
1. Władzami Klubu są:
1) walne zebranie członków Klubu;
2) zarząd Klubu.
3) komisja rewizyjna.
2. Kadencja władz Klubu trwa 4 lata.
§ 20
1. Najwyższą władzą Klubu jest walne zebranie członków Klubu, które może być zwoływane jako zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne walne zebranie członków Klubu jest zwoływane przez zarząd Klubu, co najmniej raz na rok.
3. Nadzwyczajne zebranie członków Klubu może być zwołane na podstawie:
1) uchwały zarządu Klubu,
2) żądania komisji rewizyjnej
3) na pisemny wniosek złożony do zarządu Klubu przez co najmniej 1/3 członków Klubu.
4. O terminie, miejscu i porządku obrad zwyczajnego walnego zebrania członków Klubu, zarząd Klubu powiadamia nie później niż na miesiąc przed terminem rozpoczęcia zebrania.
5. W przypadkach określonych w ust. 3 zarząd Klubu zwołuje nadzwyczajne walne zebranie członków Klubu w terminie jednego miesiąca od daty podjęcia uchwały, otrzymania żądania lub wniosku.
§ 21
1. Walne zebranie członków Klubu jest zdolne do podejmowania ważnych uchwał przy obecności co najmniej połowy liczby członków w pierwszym terminie.
2. Z powodu braku kworum, zwołane niezwłocznie w drugim terminie zebranie zdolne jest do podejmowania większością głosów wszelkich uchwał, bez względu na ilość obecnych.
3. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów obecnych na walnym zebraniu członków Klubu.
§ 22
Do kompetencji walnego zebrania członków Klubu należy:
1) uchwalanie statutu Klubu oraz zmian jego postanowień,
2) uchwalanie głównych kierunków działalności Klubu oraz dokonywanie oceny ich realizacji,
3) uchwalanie regulaminu prac zarządu Klubu i komisji rewizyjnej oraz ich zmian,
4) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu Klubu i komisji rewizyjnej,
5) udzielanie zarządowi Klubu absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
6) dokonywanie wyborów i odwoływanie członków zarządu Klubu i komisji rewizyjnej,
7) rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządu Klubu w sprawach członkowskich,
8) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu,
9) ustalenie, w drodze uchwały, wzorów przedmiotów, o których mowa w § 7 pkt 1- 3 oraz wzoru dyplomu honorowego, o którym mowa w § 8 ust.2 pkt 7.
10) nadawanie, w drodze uchwały, dyplomu honorowego o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 7, na wniosek zarządu Klubu,
11) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.
§ 23
1. Zarząd Klubu kieruje działalnością Klubu.
2. Zarząd Klubu składa się z sześciu członków Klubu wybranych prze walne zebranie członków Klubu.
3. Na pierwszym posiedzeniu zarząd Klubu wybiera ze swego grona Prezesa – Dziekana, Wiceprezesa – Wicedziekana, Sekretarza – Kanclerza i skarbnika, powierzając im określone zadania.
4. W przypadku ustąpienia lub ustania członkostwa w Klubie którejś z osób ze składu zarządu Klubu, dokonuje się wyborów uzupełniających na najbliższym walnym zebraniu członków Klubu.
§ 24
1. Do kompetencji zarządu Klubu należy:
1) zabezpieczenie pełnej i terminowej realizacji uchwał podjętych przez walne zebranie członków Klubu oraz postanowień niniejszego statutu,
2) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
3) współpraca z pokrewnymi stowarzyszeniami w kraju i za granicą,
4) powoływanie zespołów do wykonywania ściśle określonych zadań oraz zapraszanie ekspertów/doradców do współpracy w ramach tych zespołów,
5) zarządzanie majątkiem Klubu oraz zawieranie porozumień i umów w imieniu Klubu,
6) zwoływanie walnych zebrań członków Klubu i składanie na nich sprawozdań
z działalności zarządu Klubu,
7) rozpatrywanie wniosków o przyjęcie do Klubu członków zwyczajnych,
8) rozpatrywanie wniosków o przyjęcie do Klubu członków wspierających,
9) zapraszanie lub wyrażanie zgody na udział sympatyków Klubu w jego pracach,
10) nadawanie odznak honorowych i dyplomów oraz występowanie o przyznanie odznaczeń i wyróżnień resortowych i państwowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
11) prowadzenie ewidencji członków, przyjmowanie i skreślanie ich z ewidencji,
12) uchwalanie wysokości składek członkowskich i zasad ich zbierania,
13) skreślony
14) podejmowanie innych czynności w imieniu Klubu w zakresie dotyczącym realizacji jego celów.
2. Do reprezentowania Klubu oraz składania oświadczeń woli w imieniu Klubu, w tym
w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu.
§25
1. Zarząd Klubu wykonuje społecznie zadania określone w statucie Klubu.
2. Posiedzenia zarządu Klubu zwołuje Prezes – Dziekan w miarę potrzeb i są one protokołowane,
3. Uchwały zarządu Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków, a przy ustalaniu wysokości składek członkowskich – większością 2/3 głosów.
4. W okresie między posiedzeniami Prezes – Dziekan koordynuje pracę pozostałych członków zarządu Klubu.
5. W sprawach wymagających niezwłocznych decyzji w drodze głosowania członków Klubu dopuszcza się przeprowadzenie głosowania z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie pisemnym (poczta zwykła, elektroniczna, platforma internetowa itp.). Podjęta decyzja jest ważna, gdy wszyscy członkowie zarządu Klubu zostali powiadomieni przed głosowaniem o jego formie oraz sprawie będącej przedmiotem głosowania.
§26
1. Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym Klubu i składa się z 4 członków zwyczajnych wybranych przez walne zebranie członków Klubu.
2. Komisja rewizyjna, na pierwszym posiedzeniu, wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
3. W przypadku ustąpienia lub ustania członkostwa któregoś z członków komisji rewizyjnej, dokonuje się wyborów uzupełniających na najbliższym walnym zebraniu członków Klubu.
4. Członkami komisji rewizyjnej nie mogą być osoby wchodzące w skład innych władz Klubu.
5. Komisja rewizyjna jest odpowiedzialna za swoją działalność przed walnym zebraniem członków Klubu.
§27
1. Do kompetencji komisji rewizyjnej należy:
1) przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Klubu,
ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem celowości, gospodarności i rzetelności oraz przedstawianie wyników tych kontroli na posiedzeniach zarządu Klubu,
2) rozpatrywanie sprawozdań zarządu Klubu z całokształtu działalności Stowarzyszenia raz do roku,
3) składanie sprawozdań z działalności komisji rewizyjnej na walnym zebraniu członków Klubu,
4) przedkładanie walnemu zebraniu członków Klubu wniosku o udzielenie absolutorium zarządowi Klubu,
2. Przewodniczący lub upoważniony przez niego członek komisji rewizyjnej ma prawo brać udział w pracach zarządu Klubu z głosem doradczym.
3. Komisja rewizyjna ma prawo żądać zwołania zarządu Klubu z podanym przez nią porządkiem zebrania.
4. Zebranie zarządu Klubu zwołane na żądanie komisji rewizyjnej powinno się odbyć
w terminie 14 dni od daty doręczenia wniosku na piśmie.
5. Do ważności uchwał komisji rewizyjnej wymagana jest zwykła większość głosów.
Rozdział V
MAJĄTEK I FINANSE KLUBU
§ 28
1. Klub rozporządza majątkiem i funduszem utworzonym:
1) ze składek członkowskich,
2) z dotacji i darowizn, spadków i zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej,
3) z działalności gospodarczej.
2. Fundusze utworzone ze źródeł, o których mowa w ust. 1 służyć mogą wyłącznie realizacji celów statutowych bez prawa podziału pomiędzy członków Klubu.
3. Klub prowadzi gospodarkę finansową oraz sporządza sprawozdania finansowe zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE KLUBU
§29
Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje walne zebranie członków Klubu większością dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy członków Klubu uprawnionych do głosowania.
§30
Uchwałę o rozwiązaniu Klubu podejmuje walne zebranie członków Klubu większością dwóch trzecich ogólnej liczby członków Klubu uprawnionych do głosowania.
§31
W przypadku rozwiązania Klubu, uchwałę o sposobie likwidacji i przeznaczeniu majątku Klubu podejmuje walne zebranie członków Klubu.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§32
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 210).
______________________________________________________________
Statut uchwalony Uchwałą Nr 2/2018 zebrania założycielskiego z dnia 04 kwietnia 2018 r. w sprawie przyjęcia statutu stowarzyszenia Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej, zmieniony:
– uchwałą Nr 5/2018 zebrania założycielskiego z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie przyjęcia zmiany do statutu stowarzyszenia Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej,
– uchwałą Nr 2/2/2019 walnego zebrania członków Klubu Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 maja 2019 r. w sprawie przyjęcia zmian w statucie stowarzyszenia Klub Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej,
– uchwałą Nr 4/2020 walnego zebrania członków Klubu Generałów Państwowej Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 06 października 2020 r.